Zoeken

Passend onderwijs?




Het zit erin maar komt er niet uit....kinderen die met buikpijn naar school gaan. Kinderen met dyslexie waarbij de training niet aansluit. Waarbij het automatiseren van schoolse dingen moeizaam gaat.

Wat is passend onderwijs eigenlijk?


Als we aan passend onderwijs denken, denken we vaak aan de kinderen die een label hebben gekregen zoals autisme, adhd, TOS etc.

Maar geldt passend onderwijs niet voor alle kinderen?!

Hebben niet alle kinderen passend onderwijs nodig om goed te kunnen leren.


Iedereen heeft weer een andere leerstijl. Zo ook kinderen die een voorkeur hebben voor een visueel kinesthetische leerstijl. Er zijn vier basis leerstijlen, we gebruiken ze allemaal maar net zoals je een voorkeur hebt voor eten, heb je dat ook met leren.

De kinderen die ik in de praktijk begeleid hebben voornamelijk een voorkeur voor een visueel kinesthetische leerstijl, waarbij niet alleen het visuele aspect belangrijk is maar ook het gevoelsmatige aspect niet onderschat moet worden. Laat een groot deel van het onderwijs nou auditief ingericht zijn. De juf vertelt wat en de kinderen moeten luisteren. Dus niet echt passend voor deze kinderen. Ze verdwalen in de vele spelling categorieën en uitzonderingen. De verschillende strategieën met rekenen. Deze kinderen kunnen de basis dingen prima opslaan in hun hoofd, en vanuit daar kunnen ze verder leren.


De kernvisie methode leert de kinderen weer te vertrouwen op zichzelf, op hun talent. Leren vanuit vertrouwen!



30 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven