Het is 26 graden, we zitten op het terras van een camping aan de Ardeche. Onder het genot van een ijsje komen we aan de praat met een jong stel, drie kinderen waarvan 1 jongen van 8. Hij valt mij direct op….ik kan het niet uitleggen, het is een gevoel. Alsof ik een soort scanner heb voor een bepaald soort kind. Hmmm het klinkt wel erg stigmatiserend, alsof ik een label op kinderen plak. Maar dat is juist niet wat ik doe echter kan ik vaak mijn gevoel niet negeren.
We komen aan de praat. En natuurlijk komt het gesprek bij school terecht, want ook hun kinderen moeten maandag weer naar school.
Leuk zeg ik! Waarop de jongen mij aan kijkt en 1 blik was genoeg. Hij zegt: “ mmm ik leer toch niks op school” en hij verteld direct waarom hij niks leert. De sommen in het boek zijn saai, en hij mag al minder doen omdat hij anders zijn werk niet af krijgt. Zijn ouders zeggen : “het is nogal een dromer” Ja denk ik, dat snap ik! Ik kijk de jongen aan en fluister: “ik snap dat wel, als het zo saai is” De blik van herkenning en het gevoel van begrip komt bij mij binnen.
Moeder vertelt me dat hij ook al in een plusklas zit want de juffen waren geschrokken van de cito uitslag: zowel rekenen als begrijpend lezen foutloos gemaakt. Ze snapten er niks van want HIJ LAAT HET NIET ZIEN IN DE KLAS…..
Voordat ze weggaan geef ik ze nog een niet gevraagd advies mee: “hou hem in de gaten”
Mijmerend loop ik terug naar onze tent, wat is dat toch? Hoe kan het dat er nog zoveel kinderen niet gezien worden in de klas of verkeerd gezien worden. Een reden kan zijn dat de klassen te vol zijn, maar ik weiger te geloven dat dat de enige reden is. Er is nog te weinig know how bij de leerkrachten, en de oorsprong bevindt zich op de PABO (lerarenopleiding) Daar begint het! Als er meer aandacht aan wordt besteed zal dit ten goede komen aan het onderwijs.
Tevens zeg ik al jaren dat het onderwijs op de schop moet. Kijk om ons heen, vooral naar de scandinavische landen. Landen waar het echte leren juist buiten de klasmuren wordt gedaan.
Deze jongen leerde ook veel meer van “vakanties” Waarom? Omdat dit betekenisvol leren is. Ze leren makkelijker door ervaringen op te doen en door te zien wat het nut is van bijvoorbeeld leren lezen. Top down noemen we dat. Ze snappen dan waar het past in het grotere geheel.
Helaas gaat deze jongen maandag weer naar school terug. In de ochtend nog vol verhalen maar in de middag is alles alweer naar de achtergrond verdrongen, niet meer dan een herinnering. En maakt hij op de dag zijn eigen herinneringen in zijn droomwereld als hij in de klas zit.
Commentaires