top of page
Zoeken

Je kan niet blijven "pappen en nathouden"

  • Foto van schrijver: Sandra de Sturler-Vergeer
    Sandra de Sturler-Vergeer
  • 6 apr
  • 2 minuten om te lezen
Al een tijdje begeleid ik een jongen die 2,5 jaar thuis heeft gezeten. Sinds dit schooljaar gaat hij weer elke dag naar school, en ik zie hoeveel stappen hij heeft gezet. 

Het is geweldig om te zien hoeveel vooruitgang hij boekt, maar tegelijkertijd zie ik hoe zwaar hij zichzelf maakt. Aan de ene kant stelt hij torenhoge eisen aan zichzelf, aan de andere kant twijfelt hij zo erg aan wat hij al kan. En wanneer de druk te hoog wordt, trekt hij zich het liefst terug in zijn ‘hangmat’. Daar voelt hij zich veilig.


Zijn hangmat is voor hem de plek waar hij alles kan vermijden, waar hij zich niet hoeft te confronteren met de angst om te falen.


Vanmorgen was hij weer bij mij in de praktijk. 
Gisteren had hij zoveel weerstand bij het klokkijken. Het is zowel voor mij als voor de ouders een uitdaging omdat het lijkt alsof het zo hardnekkig is dat hij er dan niet uit lijkt te komen.
Wat gebeurde er in zijn hoofd en lijf op dat moment? 


In mijn werk gebruik ik vaak de ‘gevoelsverkenner’, een manier om kinderen weer in contact te brengen met hun eigen gevoelens. 


“𝘒𝘶𝘯 𝘫𝘦 𝘫𝘦 𝘥𝘪𝘦 𝘴𝘪𝘵𝘶𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘯𝘰𝘨 𝘩𝘦𝘳𝘪𝘯𝘯𝘦𝘳𝘦𝘯? 𝘛𝘰𝘦𝘯 𝘫𝘦 𝘣𝘰𝘰𝘴 𝘸𝘦𝘳𝘥, 𝘵𝘰𝘦𝘯 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘴 𝘵𝘦 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘸𝘢𝘴?” 𝘷𝘳𝘰𝘦𝘨 𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘮.


Hij ging op de gevoelsankers staan, hij koos voor de ‘krachtzetter’.


Hij zei zelf dat hij de krachzetter (doorzetter) was gisteren. En ik zag het in zijn ogen: hij had een inzicht!


“𝘌𝘪𝘨𝘦𝘯𝘭𝘪𝘫𝘬 𝘻𝘰𝘶 𝘪𝘬 𝘷𝘢𝘬𝘦𝘳 𝘥𝘦 𝘬𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵𝘻𝘦𝘵𝘵𝘦𝘳 𝘸𝘪𝘭𝘭𝘦𝘯 𝘻𝘪𝘫𝘯,” 𝘻𝘦𝘪 𝘩𝘪𝘫 𝘻𝘢𝘤𝘩𝘵𝘫𝘦𝘴. Hij tekent de krachtzetter en via de gevoelskaartjes geven we woorden aan zijn gedachten. De gedachten die hem vaak zo dwars zitten.




 
Het is elke keer weer mooi om te zien hoe hij blokkeert in zijn gevoelens maar op deze manier weer open gaat.

 

Ik vraag hem wie de krachtzetter zou kunnen helpen.

Hij pakt direct de harteopener. We zoeken de gevoelens die erbij horen met gedachtewolkjes.


Deze affirmaties verankeren we.


“𝘞𝘦 𝘮𝘢𝘬𝘦𝘯 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘮𝘢𝘢𝘭 𝘧𝘰𝘶𝘵𝘦𝘯: 𝘭𝘢𝘢𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘭𝘰𝘴”

“𝘏𝘦𝘵 𝘪𝘴 𝘮𝘪𝘫 𝘨𝘦𝘭𝘶𝘬𝘵”

“𝘐𝘬 𝘷𝘰𝘦𝘭 𝘨𝘦𝘦𝘯 𝘥𝘳𝘶𝘬, 𝘪𝘬 𝘷𝘰𝘦𝘭 𝘮𝘪𝘫 𝘰𝘱 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘨𝘦𝘮𝘢𝘬”

“𝘐𝘬 𝘷𝘪𝘯𝘥 𝘥𝘢𝘵 𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘵 𝘨𝘰𝘦𝘥 𝘥𝘰𝘦”

“𝘐𝘬 𝘥𝘦𝘯𝘬, 𝘯𝘦𝘦 𝘞𝘌𝘌𝘛 𝘥𝘢𝘵 𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘵 𝘬𝘢𝘯”




Toen ik een uur later op school kwam, kwam hij gefrustreerd uit de klas.


𝘏𝘪𝘫 𝘻𝘦𝘪: “𝘴𝘵𝘰𝘮𝘮𝘦 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘶𝘵𝘦𝘳 𝘢𝘭𝘴 𝘪𝘬 𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘰𝘱 𝘦𝘯𝘵𝘦𝘳 𝘥𝘳𝘶𝘬 𝘥𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘣 𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘵 𝘥𝘪𝘳𝘦𝘤𝘵 𝘧𝘰𝘶𝘵”


Heel even wil hij wegvluchten…


“𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘭𝘢𝘴 𝘬𝘢𝘯 𝘪𝘬 𝘮𝘪𝘫 𝘣𝘦𝘵𝘦𝘳 𝘤𝘰𝘯𝘤𝘦𝘯𝘵𝘳𝘦𝘳𝘦𝘯”


Ik zeg niks, ga naast hem zitten en kijk hem in zijn ogen. 


“𝘑𝘦 𝘬𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵, 𝘸𝘦𝘦𝘵 𝘫𝘦 𝘯𝘰𝘨 𝘥𝘪𝘦 𝘩𝘢𝘳𝘵𝘦𝘯𝘰𝘱𝘦𝘯𝘦𝘳?”

“ 𝘞𝘢𝘵 𝘻𝘢𝘭 𝘥𝘦 𝘩𝘢𝘳𝘵𝘦𝘯𝘰𝘱𝘦𝘯𝘦𝘳 𝘯𝘰𝘶 𝘻𝘦𝘨𝘨𝘦𝘯?”


Even zag ik de angst in zijn ogen, de drang om weer weg te lopen.

En al gauw werd hij rustig en ging hij aan de slag.


En het mooiste van alles was: hij wilde het nu zelf doen. Hij had de kracht om door te zetten, zonder dat ik hem moest helpen.
 
 
 

Comments


Coachingpraktijk 

Gelukkig wijzer

Sandra de Sturler

white TranspGevoelsVerkenner Licentie trainer logo alternatief 2-100.jpg
Zuidzijde 
2411 RS Bodegraven
sandra@gelukkigwijzer.nl
  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • TikTok
kernvisiecoachbadge_160-200.png
Logo gecertificeerd trainer.jpg

© 2020 door Sandra de Sturler. Met trots gemaakt met Wix.com

bottom of page