Zoeken

Vanaf de zijnlijn - deel 3

Bijgewerkt op: 27 apr 2020

Deze blog gaat over het coachingstraject van mijn zoon, want om je eigen kind

te coachen werkt niet altijd of meestal niet. Het is zowel voor mijn zoon als mijzelf

een mooie ervaring. Omdat ik nu als ouder het traject doorloop wil ik mijn

ervaringen delen.


Het is alweer even geleden, want ook hier heeft de coronacrisis ons in de greep.


Thuisonderwijs met 3 kinderen vergt even wat planning. Maar goed ik zie er ook de voordelen van, daarover later meer.



Het is maandag, 10:25 en we zitten klaar achter de laptop, alles is geïnstalleerd en daar “popt” het scherm op, en zit er een vrolijke man te zwaaien. Ik merk aan mijn zoon dat hij het spannend vindt. Het is maar raar zo….op afstand.

Maar zijn coach vindt het ook raar en doordat hij dat vertelt wordt mijn zoon rustiger en gaan ze verder waar ze die drie weken te voren gestopt waren, gewoon alsof ze bij elkaar zijn.


We hebben afgelopen drie weken veel geoefend met de lange en korte klank, woorden in zijn hoofd zetten. Zijn woordenboek moet gevuld gaan worden.

Ze beginnen dit keer bij begrijpend lezen.

Wist je dat begrijpend lezen, en vooral de vragen vaak best een opgave zijn voor kinderen die een visuele kinesthetische leerstijl hebben? Want wat willen ze nou precies weten? Er zijn zoveel antwoorden in hun hoofd die goed zouden kunnen zijn.


Naarmate de tijd verstrijkt wordt mijn zoon rustiger en zijn ogen beginnen weer te stralen, en opeens zegt hij: maar zo is het helemaal niet zo moeilijk!


We krijgen een opdracht mee en hij “stapt” met mijn zoon de rekenwereld in, daar waar mijn zoon hiaten heeft opgelopen door hetgeen wat hij allemaal mee heeft gemaakt op zijn oude school.

Ze beginnen bij de cijfers, dan bij het honderdveld, maar dit is een ander honderdveld dan wat hij gewend is. En juist dit honderdveld maakt dat mijn zoon in “no time” ziet hoe het getal is opgebouwd. En nu ik dit schrijf realiseer ik me dat hij eigenlijk al twee weken geen getallen meer omdraait.

Van het honderdveld gaan ze cijferend rekenen. Waarom hebben ze het cijferend rekenen toch laten verdwijnen in het onderwijs? Door het ontbreken van cijferend rekenen is namelijk de mogelijkheid om te automatiseren ook een gedeelte verdwenen.

En ja voor heel veel kinderen zal het werken maar niet voor deze doelgroep.


Het is zo mooi om te zien dat simpele dingen groots gevoel teweeg kunnen brengen, namelijk het gevoel dat zelfvertrouwen heet! Mijn zoon is zichtbaar opgelucht, oh zit het zo!!!


We gaan deze drie weken aan de slag met het automatiseren van sommen tm 20 volgens de kernvisie methode.

Ik ben benieuwd! Het is toch wel leuk om dit als ouder mee te maken, om aan de andere kant te staan.

52 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven